Family Council за преминаването към еврото, част 1: Не знам какво не знам

Какво научихме от семейния съвет за очакванията, притесненията и разбиранията им за евентуалното преминаване към еврото като официална валута

Всеки бранд е харесван от хората, когато им носи ползи отвъд очакваните. Понякога, това може да бъде просто информация. Знанието носи увереност, а в днешно време увереността не е често срещано състояние.

Въвеждането на еврото като официална валута в България предизвиква различни реакции сред хората. От нетърпеливо очакване през активна агресия до примирено очакване на неизбежното. Но дали са привърженици или противници на общата европейска валута, общото за всички хора е незнанието какво предстои.

В опит да бъдем полезни, впрегнахме нашето разширено семейство, наречено Family Council. Това е семейният съвет на The Smarts Group – над 150 човека от цяла България, представители на всички възрасти, нива на доходи и видове домакинства. Там са нашите приятели, роднини, приятели на роднини и роднини на приятели. Там са и напълно непознати хора и колкото и да са различни всички те, има нещо, което ги обединява – те не се занимават с реклама или маркетинг. Те са това, което наричаме обикновени хора – служители в администрацията, в частни компании, собственици на малки бизнеси, майки, баби. Когато имаме нужда от човешки поглед към някой наш настоящ или потенциален клиент, когато искаме да тестваме идеите си или пък искаме да разберем какво разбират те от нашите или конкурентните реклами, ние се обръщаме към тях.

А сега отваряме тази възможност за всички, които имат нужда да разберат какво мислят обикновените хора. Ако имаш нужда от мнението на нашите семейни съветници, пиши на fc@thesmartsgroup.bg и ще се свържем с теб.

Всичко, което научихме от семейния съвет за очакванията, притесненията и разбиранията им за евентуалното преминаване към еврото като официална валута събрахме, анализирахме и оформихме така, че да бъде възможно най-полезно за теб. Ако работиш в рекламна агенция или си маркетинг човек в компания, която има нужда да знае какво мислят и чувстват хората в България, сигурни сме, че ще откриеш много полезни неща за себе си в тези резултати.

Кой се включи от Family Council по темата с преминаването към еврото?

На въпросите ни отговориха 42 човека – 30 жени и 12 мъже, от София, големи и малки градове. Проучването и изводите ни нямат никакви претенции да бъдат представителни за всички българи. Но, сигурни сме ще се съгласиш и ти, когато прочетеш статията, нашият семеен съвет е доста пълноценно отражение на различните лагери, на които успяхме да се разделим по темата с преминаването към еврото.

Резултатите показват ефектите от липсата на разяснителна кампания, какво ще ги притеснява най-много след преминаването и на кого се доверяват повече в този процес – на банката си или на държавата.

В тази първа част ще ти разкажем какво знаят и какво знаят, че не знаят.

Във втора част ще ти разкажем как очакват да повлияе преминаването към еврото на лично техните живот и финанси и какво очакват от своята банка.

В трета част ще ги помолим да ни споделят как смятат, че промяната ще се отрази на обществото и бизнеса в България като цяло. Малък тийзър – разликата в перспективата „аз“ и „другите“ винаги води до любопитни разминавания.

Какво знаем, че не знаем

Попитахме какво знаят, че не знаят и искат да научат повече по темата с преминаването към еврото. Най-често повтаряната тема от хората е нуждата от информация как ще се отрази преминаването към еврото на заемите, доходите и социалното осигуряване. „Какво ще стане с кредита ми, как ще се превалутира заплатата ми…“ – в отговора на Мария от София се съдържат най-често срещаните въпроси.

На следващо място идват цените на продуктите и услугите и мерките, които държавата ще предприеме, за да се справи със спекулативното повишение на цените. Третата голяма група въпроси се въртят около логистичната част от процеса – как ще се случва физическият обмен на пари, откъде ще дойде информацията за това. „Обмена на физически левове към евро – има ли как да се обменят официално, а не в чейндж наблизо?“, пита млада жена от София.

Естествено, имаше и доста, които не се интересуват от подробностите или вече смятат, че са достатъчно добре информирани.

Какво могат да направят брандовете за хората?

Всеки бранд, развиващ се и като работодателска марка може да натрупа много червени точки пред служителите си, а и пред външните публики, като запълни празнината от достоверна и разбираема информация.

Ритейл компаниите отново ще имат възможност проактивно да поведат разговора и много ясно и прозрачно да обяснят какво ще се случи с цените в магазините им след 1 януари 2026 г. А банките ще могат да представят услугите, които ще предоставят на своите клиенти за безболезненото преминаване към еврото и също като ритейл бизнеса да се защитят от негативни коментари, като поемат инициативата и поведат разговора за превалутирането на кредити, депозити, промени в изчисляването на лихвите и т.н.

Липсващото доверие в институциите

Голямата дупка, която ниското доверие в институциите в България, нестабилното им управление и цялостно отсъствие от медийното пространство по темата започнаха да си личат още от въпроса кои са основните източници на информация за преминаването към еврото. Единици бяха тези, които ги посочиха, като първите две места са за медиите – традиционни и социални.

„Медии и социални мрежи. Официалните институции не дават ясна информация“ е отговорът на Миглена от Варна, който най-добре резюмира всички останали. Любопитно, но един от участниците – мъж на средна възраст от София, посочи и ChatGPT като източник, към който се обръща. Добре дошли в смелия нов свят.

Приблизително същите бяха отговорите, когато ги попитахме за източниците им на информация по общи финансови теми. Разликата бе, че тук повече хора се обръщат към някакъв вид институция, но личните контакти, медиите и социалните мрежи си остават най-популярни. Притеснително, донякъде, но един от членовете на Family Council посочи TikTok като единственото място, от което се информира по финансови въпроси.

Какво могат да направят брандовете за хората?

Хората имат нужда от информация, но нямат време да я търсят сами, нито мотивация да я четат задълбочени и продължителни анализи (осъзнаваме иронията, че ни трябваха 950 думи, докато стигнем до този извод). Тези резултати за безброен път показват, че социалните медии са застанали твърдо рамо до рамо с традиционните и по същия начин трябва да се отнасяме с тях и всички, които се занимаваме с професионални опити да повлияем на мнението им. Даването на кратка и лесно смилаема информация е задължително, но то не отменя нуждата от създаването и на по-задълбочени анализи и съвети, които да запълнят празнотите, оставени от отсъствието на институциите.

Надяваме се, че тази първа част ти даде идеи и поводи за размисъл. Ако искаш да навлезеш още по-навътре в очакванията на нашите хора, тук ще откриеш втория текст, а тук – третата част.

Искаш да се допиташ до нашия семеен съвет? Винаги е на разположение за теб – изпрати ни имейл на fc@thesmartsgroup.bg и ще се свържем с теб.