Историята, която COVID-19 не спря да бъде разказана

Сега ли? Да, сега.

Златина Петрова

1606 г., Лондон. В разгара на сезона, театрите затварят врати заради епидемията от чума. Театралната индустрия била парализирана за доста дълго време и оставила без доходи стотици хора. Младият Уилям Шекспир, оставайки без сигурната си работа и в изолация, се захванал да пише. И написал Макбет и Крал Лир… И то преди официалния край на карантината.

1665 г., Англия. Университетът в Кеймбридж затворил врати заради новата вълна от чума в страната. Като всички студенти, 20 годишният Исак Нютон се върнал при семейството си и продължил да учи дистанционно. За щастие не се налагало да отговаря на имейли, да участва в конферентни разговори, което му дало възможност да се посвети на науката. По време на едногодишната карантина, младият математик направил някои от най-великите си открития, променили хода на човечеството. В едно от тях има и намесена ябълка.

Какво можем да научим от тези истории?

Времето помни велики истории, разказани във времена на карантина. В момента ни се отдава възможност да разкажем и нашата история. Защото всяка голяма идея, започва с история. Тя съществува самостоятелно, но може да бъде и преплетена с личната история на създателите на идеята. Управлявайки бизнес, често пъти се фокусираме върху подобряване на процеси и метрики и забравяме каква история разказваме. Забравяме на кого я разказваме, защо я разказваме и каква стойност тя създава за хората, които я възприемат. В 21 век като потребители ние не купуваме просто продукти или услуги, ние купуваме истории и мисия. А продуктите са трофеите, който ни напомнят за тях.

Искам уеб сайта ми да привлича хората.  Искам добра история!

Д-р Ник Морган казва „Връзката с друг човек е най-висшата форма на социално съществуване за хората. И в нейната основа стои добрата история“.

В момента сторителингът се възприема като ефективна маркетинг тактика, но е много повече от това. Той е естественият ни начин на общуване. В ежедневието си или слушаме истории, или самите ние ги разказваме на другите. Приказки за лека нощ, спомени от лятото, мечти, нови идеи. Дори историята за живота ни. За нас няма значение дали историята е разказана на живо или онлайн, дали е историята на обикновен човек, на инфлуенсър или на фирма. Стига тя да провокира интереса ни, да бъде визуално атрактивна, то ние се въвличаме в нея, без да усетим.

Всяка организация има уникална история, която си заслужава да бъде разказана добре. И няма по-подходящо място за това от уеб сайта на организацията.

Първото впечатление е важно: Защо визуалният дизайн е магнит

Хората изграждат първото си впечатление за друг човек със скоростта на едно мигване на очите. Същото важи и за уеб сайтовете. На посетителите им отнемат около 50 милисекунди да изградят мнение за вашия уеб сайт и да преценят дали да останат на него или да го затворят. Преди няколко години проучване на Google потвърди тази цифра, като направи някои допълнителни интересни открития: потребителите в интернет имат изградени очаквания и мнение как изглежда един онлайн магазин, как изглежда един корпоративен уеб сайт и т. н. и харесват уеб сайтове, които им изглеждат познати. Другото ключово наблюдение е, че уеб сайт със семпъл дизайн и интерактивни елементи се възприема като изключително атрактивен от потребителите на Google.

94% от първото впечатление е свързано с дизайна на уеб сайта.

Наскоро се проведе друго проучване във Великобритания на тема как уеб дизайнът влияе на изграждането на доверие в посетителите. И се установи, че 94% от липсата на доверие е свързана с първото впечатление от дизайна на сайта, а не с неговото съдържание. „Много сложно изглежда“, „твърде много текст“, „прекалено много поп-ъп реклами“ са само част от събраните коментари.

В света на уеб дизайна, визуалният сторителинг следва историята, която разказваме. Успешните организации успяват да направят добро първо впечатление, защото знаят на кого говорят, какво му казват, как го казват и какво действие искат посетителят да предприеме. И всичко това е представено с атрактивен уеб дизайн, който води посетителите през историята.

Как да изградим добра история ?

  • Оставам свързан към „Защо“.

Предприемачеството е като луда надпревара. В единия момент си горе, в другия момент – не. В първия момент затваряш много сделки, в следващия затваряш врати заради непредвидено извънредно положение. Но въпреки всичко, ако имаш цел и тя е по-голяма и значима от самия теб и ако останеш свързан към нея, то ще преживееш върховете и спадовете.

Намирането на по-висша цел е трудна задача за всеки човек. Питаме се как да я открием, за какво да гледаме. Имаме ли я изобщо.

В интервю Сара Блейкли, най-младата жена милиардер в света, споделя, че висшата ни цел е пресечната точка между три неща:

Какво искаш да правиш; В какво си добър; Как искаш да служиш на света около себе си.

  • Какво правя?

Ако сме научили нещо от предаването „Кошмари в кухнята“, то е, че добрите ресторанти са профилирани и имат малки менюта с няколко ястия, от които хората да си изберат лесно.

По същия начин изглеждат нещата и в онлайн света. Предоставянето на продукти или услуги на всички, означава предоставяне на продукти или услуги на никого. Затова се налага да бъдем конкретни. С появата на социалните мрежи ежедневно пред очите ни минава огромно количество разнородна и интерактивна информация, което пряко засяга способността ни да задържим вниманието си върху дадено нещо. Затова, ако не става ясно от пръв поглед какво правим и кое е това нещо, в което сме супер добри, то намаляваме възможността посетителите да ни се доверят и предприемат желаното от нас действие.

Затова колкото по-конкретен и лесен за възприемане е отговорът  на „какво правя“, толкова по-голямо доверие ще буди историята, която разказваме.

Направете следното упражнение: помислете си каква е вашата идея. Опитайте се да си представите как бихте я разказали, за да впечатлите най-добрия си приятел, който работи в друга сфера. А защо не и на възрастен роднина. Обобщете идеята в едно изречение. Как ще звучи то? Каква емоция има в него?

  • На кого говорите?

Всяка добра история има главен герой. Той преминава през огън и лед, за да разреши проблема си и накрая заживява щастливо. В сторителинга на нашия уеб сайт главният герой е нашият желан клиент. Колкото по-добре познавате героя си, толкова по-добро решение ще му предложите и толкова по-добра история ще създадете на уеб сайта си. Дори и бизнесът ви да е B2B, зад желаните ви клиенти стоят хора, които взимат решения.

Въпросите къде се намира, на колко е години и какво работи са важен старт, но са недостатъчни, за да изградите емпатия и да проговорите на езика му. Ето и няколко допълнителни въпроси, които сме установили като особено ефикасни в нашия екип:

Какво клиентът ви посещава онлайн и къде общува с други хора?

В кои Facebook групи, кои фен страници? Какво е общото между тях и вас? Какви коментари се пишат там? Извадете си някои от най-открояващите се изречения и фрази или въпроси, които задават, и ги използвайте в историята си.

Откъде потребителите ви се сдобиват с информация?

От Google? От конкретен блог или медия? От списания ? От YouTube? Можете ли да синтезирате откритието си в едно изречение, примерно: „Когато Златина иска да отиде в нов ресторант в центъра на София, тя търси на телефона си в Google места с висок рейтинг и много отзиви“.

От какво най-много ги е страх? Какви са техните мечти или желания?

Зад всеки страх или желание се крият емоции, които потребителят изпитва. Когато историята засяга емоциите, които хората изпитват в съответния контекст, се изгражда емпатия. А когато посетителите на сайта ви видят препоръки от клиенти, на които сте помогнали да разрешат същите или сходни страхове/желания, хората са по-склонни да се доверят, че можете да им помогнете.

Каква е тяхната предпочитана форма на комуникация?

Имейл? Viber? Messenger? Телефон? Видео чат? Отговорът на този въпрос ще ви помогне да разбере как вашите потребители желаят да комуникирате с тях през сайта си. Дали биха предпочели да си запишат безплатна консултация? А може да предпочетат да пишат в чата на сайта ви или да изпратят имейл през формата за контакт. В България социалните мрежи са на почит като средство за комуникация, затова много хора биха предпочели да се свържат с вас през социалните мрежи на организацията.  Затова е важно линковете към тях да са на видно място.

Бонус въпроси: Как изглежда денят на потребителите ви? В колко часа са активни в социалните мрежи?  Кога събират информация от Google: кои периоди на месеца, в кои сезони?

Черешката на историята: Визуалният строителинг.




източник: https://www.handwrytten.com

След като неповторимата ни историята е налице, настъпва моментът да помислим за сайта си. За да бъде сайтът ни на ниво, е важно да вземем предвид следните неща:

Как хората използват мрежата в момента:

1. Скролват вертикално през разнородно съдържание, което изглежда визуално стимулиращо;

2. Спират да скролват, когато едно конкретно нещо привлече вниманието им;

3. Кликват, очаквайки веднага да научат повече за обекта, привлякъл вниманието им;

4. Ангажират се със съдържанието, като го лайкват, шерват, коментират.

Преведено на езика на уеб дизайна:

1. Скролват вертикално през история, която изглежда визуално стимулираща;

2. Спират да скролват на тази част от историята, която прихваща вниманието им;

3. Кликват, за да научат повече за продукта или услугата;

4. Ангажират се като изпращат запитване, купуват продукта или предприемат друго действие.

Какво да имаме предвид, за да създадем визуално стимулираща история?

1.Парадоксът на избора: колкото повече избор има един потребител, толкова по-трудно взима решение.
Разделете мисловно всяка страница на сайта си на секции и използвайте по една ключова идея във всяка секция. Разкажете я визуално с видео, анимация, илюстрация, гиф или други интерактивни елементи. Нека дизайнът бъде семпъл и да не натоварва сетивата. 

2. Отделете секция на началната си страница за вашето „Защо“. Хората обичат брандове, зад които стоят хора. Затова разкажете мисията си от първо лице – от създателя на идеята, с неговата снимка, с неговата лична история.

3. Придържайте се към кратки параграфи, с едър и лесен за четене шрифт.

4. Създайте консистентен визуален стил в уеб сайта си чрез цветовете, които използвате, стила на снимките, шрифтовете, илюстрациите и тн.

5. Ако е възможно използвайте авторски снимки вместо купени и се уверете, че когато ги използвате за фон, текстът върху тях е четим. Авторските снимки са носители на емоциите ви и създават уникалност и автентичност на уеб сайта ви.

6.  Уверете се, че на началната ви страница логото е лесно разпознаваемо, основната навигация е видима, контактите за връзка с вас са видими.

7. Представете на началната си страница само най-отличителните ви продукти или услуги с отзиви от клиенти и рейтинг в непосредствена близост.

8. Изберете тема на сайта си – бяла, черна или и двете. От края на миналата година много уеб сайтове започнаха да следват тенденцията да дават свобода на потребителите си да изберат как искат да виждат сайтове, които посещават често – светли или тъмни, като техният избор се запазва в браузърите автоматично.

И не на последно място – най-добре разказаната история е тази, която „кара сърцето ви да запее“ – Кармайн Гало.