В последно време наблюдаваме тенденция за намаляване на качествени кадри в сферата на акаунт мениджмънта в рекламния бизнес. Много от кандидатите, с които се срещаме, за съжаление често не са запознати в действителност с ролята на акаунта и какви са очакванията към него за съответната позиция. Търсейки нови попълнения, все повече се сблъскваме с една изкривена представа за професията. Искаме да я преобърнем и да внесем доза яснота по темата, която да вдъхнови младите таланти, тръгнали по този вълнуващ път. Защото определено имаме жестока нужда от таланти с голямо Т, които да поемат щафетата от старите кучета.
От разговорите ни – особено с по-младото поколение – разбираме, че от една страна, до голяма степен индустрията е виновна за тази недотам приятна ситуация, с която сме принудени да се борим ежедневно в работата си. Поради изключително динамичния пазар, в бранша невинаги се отделя достатъчно време и ресурс за инвестиция в правилното обучение на кадри и текучеството лека-полека заема превес. За жалост, на акаунтите започват да се приписват всевъзможни функции, които в крайна сметка водят до размиване на представите и на двете страни за професията – и колко ценна е тя, за да бъдат кампаниите не само атрактивни, но и работещи.
От друга страна, често имаме сблъсък с поколение, което иска нещата да се случват сега и веднага. Неговите представители в повечето случаи нямат търпението да минат плавно през всички стъпала на акаунтската професия. А за съжаление, бързото израстване в йерархията не позволява да се добие необходимият опит за всяко едно ниво. Това, естествено, идва с времето и преминаването през различни казуси, включително и житейски. Нереалистичните очаквания обикновено водят впоследствие до разочарования, което ни поставя в омагьосан кръг, в който липсват постоянство и желание нещата да се случват с естествения ход на времето. А той, както знаем, често е и най-добрият учител.
И така, нека открехнем завесата над тази мистична длъжност, в която за да оцелееш, са безценни емпатията, търпението и умението да слушаш внимателно, да разпознаваш умело нуждите на клиента и да бъдеш перфектния медиатор по веригата.
Правилото Lead not follow е основата, която се стараем да предадем на хората, които стават част от екипа на Тhe Smarts. Само когато водиш, а не следваш събитията, можеш да бъдеш добър в маркетинга и рекламата. Само тогава бихме могли да постигнем успешни кампании, развивайки междувременно индивидуалните качества на всеки един колега, занимаващ се с client service (и не само), и да ги превърнем в ключ към неговото професионално израстване в дългосрочен план.
Специфичното за акаунт мениджмънта е, че това е професия, в която или се влюбваш от пръв поглед, или просто прегаряш в динамиката и разбираш доста бързо, че просто не е твоето нещо. Изкуството да продадеш успешно работеща идея е само малка част от предизвикателствата, с които тя те среща.
1. Партньор с отношение и разбиране
Преди всичко, за да е успешен един акаунт, той трябва да бъде доверен партньор на своите клиенти. А доверието се печели със задълбочено разбиране на техните бизнес нужди, както и чрез индивидуален подход към всеки един от тях. Това е безценно и рядко умение, но изключително необходимо, за да се превърне един клиентски брийф от обикновен документ в инструмент за вдъхновение на творческия екип, без който трудно се създават работещи кампании.
2. Стратег, който вижда отвъд цифрите
В The Smarts вярваме, че в основата на всяка успешна кампания стои добра стратегия, която е базата за отличителния криейтив. Именно затова важна част от акаунстката професия, на която държим, е извеждането на правилната стратегическа посока още на ниво творчески брийф. Това се случва с много задълбочена работа рамо до рамо с колегите стратези. Lead not follow в стратегическата работа за нас означава да надградим заданието от клиента, да превърнем неговото бизнес и маркетинг предизвикателство в комуникационно решение. Изследваме проблема, анализираме правеното до момента, конкуренцията – и даваме нашата гледна точка. Това е и добавената стойност, която винаги се стремим да даваме на нашите клиенти – различният поглед отвъд цифрите.
3. Перфектен организатор
И не на последно място, за да може да управлява перфектно всички процеси по веригата, е необходима перфектна организация и лична дисциплина. Не трябва да се забравя, че акаунтът е лицето на агенцията пред клиента – и лицето на клиента пред творческия екип и останалите звена в агенцията. Поради тази причина, отличното познаване на работните процеси и владеенето на всички етапи на проектите е от ключово значение, за да се случват плавно, гарантирайки спокойствие на всички нива – клиент, колеги и преки ръководители.
Следва продължение…